این مکتب به دانش به صورت فرایندی که پیوسته در حال تغییر است می نگرد . یادگیری را درگیر شدن فرد در حل مسائل می دانند و از نظر آموزشی به این امر توجه دارد که به فراگیر یاد دهد چگونه تفکری منتقدانه داشته باشد . روش آموزش را حل مساله و اکتشافی می داند یادگیری را فرایند بازسازی تجربه به روش علمی می داند .

از نظر  انسان شناسی ، جوهر و اساس هستی انسان را از راه تجربه و تعامل با محیط می دانند مواد درسی در وهله اول شناخت و مهارتهایی که کودک در زندگی کنونی به آن نیازمند است سپس ریاضیات و علوم تجربی و انسانی که به روش عمل و فعال بودن شاگردان باید صورت گیرد .